Надрукувати
Категорія: статті
Перегляди: 567

Офіційно опубліковане Рішення Київської міської ради від 30 червня 2016 року № 373/373 «Про звернення Київської міської ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо неприпустимості зростання цін та тарифів на житлово-комунальні послуги без індексації розміру заробітних плат та пенсій»

Виходячи зі змісту даного Рішення першим пунктом у ньому стоїть звернення Київської міської ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо неприпустимості зростання цін та тарифів на житлово-комунальні послуги без індексації розміру заробітних плат та пенсій.

В даному зверненні мова йде про наступне.

Так, за даними Організації Об'єднаних Націй, оприлюдненими у травні 2015 року, 80 % українців проживають за межею бідності. Відповідно до даних Головного управління статистики у місті Києві з 2013 року у столиці існує стала тенденція пропорційного зменшення показника реальної заробітної плати щорічно на 10 %.

Наголошується, що середній розмір заробітної плати у галузях освіти, охорони здоров'я, культури, соціального захисту, громадського харчування та в окремих видах виробництв не перевищував 57,9 % від середнього рівня по економіці, що становить 4842,8 грн (3,3 прожиткового мінімуму), а середній розмір пенсії у столиці становить 2177,5 грн (1,5 прожиткового мінімуму).

При цьому такий показник, за даними статистики, має місце на тлі зменшення обсягів виробництва та надання послуг в середньому на 38 %.

Минулого року ціни на основні товари та послуги зросли в середньому на 21 - 53 %, утому числі на продукти харчування - на 41 %, на транспорт - на 29,3 %, медикаменти - на 28,4 %, освітні послуги - на 25,1 %. Динаміка цін споживчого ринку столиці у січні - квітні 2016 року вже визначалася збільшенням цінових показників на 3,8 %. При цьому підвищення цін на продукти харчування та безалкогольні напої зареєстровано за такими товарними групами: фрукти - на 12,4 %, овочі - на 12,1 %, молоко - на 11,1 %, масло - на 10,6 %, сир і м'який сир - на 7,1 %, риба та продукти з риби - на 6,0 %.

Зростання цін (тарифів) на житло, воду, електроенергію, газ та інші види палива на 6,2 % відбулося в основному за рахунок підвищення тарифів на електроенергію на 25,2 %, природного газу - на 20,6 %. На 2,2 % подорожчали предмети домашнього вжитку, побутова техніка та поточне утримання житла. У сфері послуг з охорони здоров'я підвищення цін на 6,6 % зумовлено подорожчанням фармацевтичної продукції, медичних товарів та обладнання на 7,2 %.

Підкреслюється, що у цій ситуації середньостатистична родина має витратити близько 20 - 25 % свого доходу на оплату житлово-комунальних послуг, хоча ще 2014 року такий показник сягав 11,2 %. Зазначається, що рівень життя у столиці є найвищим з-поміж інших регіонів нашої держави.

Одночасно акцент робиться на тому, що пропорційно зі збільшенням цін та тарифів на житлово-комунальні послуги, додаткових витрат зазнає і бюджет міста Києва. У січні - квітні 2016 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначено 53,8 тис. домогосподарств (6,85 % від загальної кількості), що становило 100,4 % від загальної кількості домогосподарств, які звернулися за субсидіями (за рахунок тих, які звернулися за субсидіями у попередні періоди). У квітні 2016 року субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг отримували 204,1 тис. домогосподарств міста (26 % від загальної кількості).

Середній розмір призначеної субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на домогосподарство у квітні 2016 року збільшився у порівнянні з відповідним періодом минулого року у 3 рази і становив 811,3 грн. Загальна сума субсидій, призначених домогосподарствам для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, у січні - квітні 2016 року становила 40483,0 тис. грн, що у 5,3 раза більше відповідного показника 2015 року.

Загальна сума заборгованості киян за житлово-комунальні послуги на цей час становить 2,05 млрд грн. При цьому структура боргу складається так: 868,8 млн грн (43 %) - теплопостачання, 218,8 млн грн (11 %) - постачання електричної енергії, 172,6 млн грн (9 %) - водопостачання та водовідведення, 241,3 млн грн (12 %) - газопостачання, 548,4 млн грн (25 %) - утримання будинку та прибудинкової території.

При цьому стала тенденція останніх років стосовно скорочення заборгованості за попередні періоди як населення (наприклад, зазвичай рівень оплати за житлово-комунальні послуги становить 108 - 115 % з урахуванням оплати боргів попередніх періодів), так і підприємств (наприклад, Київ втричі зменшив обсяг заборгованості за спожитий газ, який використовується для виробництва теплової енергії, з 1,6 мільярда гривень на кінець 2015 року до 504 мільйонів гривень станом на сьогодні) нівелюється накопиченням боргів за нові періоди у зв'язку із зростанням цін та тарифів.

В результаті КМР приходить до висновку, що подальше збільшення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги без індексації розміру заробітних плат та пенсій зумовить у місті Києві і загалом по Україні кризу неплатежів і, як наслідок, унеможливить надання житлово-комунальних послуг належної якості. Така ситуація спричинить поглиблення збитковості підприємств житлово-комунальної сфери, заборгованість із виплати заробітної плати, масове звільнення працівників. Під загрозою стає належна підготовка та проведення опалювального сезону 2016/2017 року в Україні загалом та зокрема у столиці.

Зважаючи на викладене, Київська міська рада закликає Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України унеможливити зростання цін та тарифів на житлово-комунальні послуги без індексації розміру заробітних плат та пенсій, впровадити для населення ціни та тарифи на житлово-комунальні послуги, що покриватимуть не більше 15 % сукупного доходу середньостатистичної сім'ї. Вимагаємо від Кабінету Міністрів України та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розкриття та оприлюднення методики розрахунків та обґрунтування підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги (опалення, постачання гарячої води, електроенергія, водопостачання та водовідведення) для населення м. Києва.